Hjem Nyhedsbreve

Kategori: Nyhedsbreve

Mads i praktik hos IT-virksomheden Bluebyte

Mads, en dygtig elev fra AspIT, starter nu sin praktikperiode hos IT-virksomheden Bluebyte. Her skal han have en rolle i deres overvågning og backup specialist team, hvor han forventes at udvikle sig og dygtiggøre sig sammen med holdet. 

Praktikperioden hos AspIT er af stor betydning, da det matcher elever med passende arbejdspladser og omvendt. Når elever fra AspIT er i praktik i et firma, er det ofte en meget berigende oplevelse både for eleven og virksomheden, og det resulterer ofte i tilbud om fastansættelse efter praktikperioden. 

I løbet af sine to år på AspIT har Mads opnået uddannelse inden for IT og Teknik, og nu står han klar til at træde ind på arbejdsmarkedet. Her vil han udvikle sig fagligt såvel som socialt. 

Vi ønsker Mads alt muligt held og lykke i denne spændende fase af hans uddannelse! Det er en tid, der ikke kun former hans faglige kompetencer, men også hans sociale evner og vækst. Mads er på vej mod en spændende rejse ind i arbejdslivet, og vi ser frem til at følge hans succes og udvikling hos Bluebyte. 

Lejrtur til Albøgegård: En Oplevelse for AspIT Østjylland Eleverne!

Albøgegård: En Rejse i Selvopdagelse, Venskab og Uforlignelige Mindesmærker for AspIT Østjylland Eleverne.

AspIT Østjylland elevernes tur til Albøgegård er en særlig begivenhed, som eleverne ser frem til med stor spænding hvert år. Udover at være et pusterum fra skolens daglige rutine, er det også en mulighed for at knytte bånd og skabe dybere forbindelser med klassekammerater.

Dagene på Albøgegård er fyldt med aktiviteter, både planlagte og spontane. Eleverne får mulighed for at udforske den naturskønne omgivelser, tage del i forskellige workshops eller bare sidde og reflektere over livet. Det er også en chance for at opdage nye talenter og interesser, som måske ikke kommer frem i skolens almindelige omgivelser.

Det er også en tid for selvrefleksion. Mange elever kommer hjem med en fornyet forståelse for sig selv og deres plads i verden. Den støtte og vejledning, de får fra skolens personale, sikrer, at de føler sig trygge og støttede i hele processen.

Men måske det mest dejlige ved disse ture er de varige venskaber, der dannes. Eleverne kommer tilbage med minder og relationer, der kan vare langt ud over deres tid på AspIT.

Stor dag for AspIT og Luksusbaby.dk!

Mathias’ Nye Rejse: Fra AspIT til Luksusbaby’s Hjerte i Pakkeafdelingen.

Mathias, en dygtig elev fra AspIT, har netop taget det første skridt i en ny rejse ved at starte sin praktik hos Luksusbaby.dk i Støvring. På trods af den konstante travlhed på lageret, har Luksusbaby åbnet dørene for Mathias med åbne arme. Han vil spille en afgørende rolle i pakkeafdelingen, hvor hans præcise arbejde vil sikre, at forældre modtager deres produkter rettidigt.

Selvom vi primært er kendt som en IT-uddannelse, forstår vi vigtigheden af at finde den rette praktikplads for vores elever, som ikke nødvendigvis altid er inden for IT. Det vigtigste er at finde det perfekte match mellem elevens færdigheder og virksomhedens behov. Og det lader til, at netop sådan et match er blevet fundet hos Luksusbaby.dk-

Luksusbaby.dk, som er kendt for deres enestående kundeservice, ser ud til at være den ideelle partner for Mathias. Billedet, viser tydeligt, hvor glade begge parter er for dette nye partnerskab. Vi ønsker intet andet end succes og vækst for Mathias i denne nye fase af hans rejse!

Mød Hella: AspIN og AspIT Trekantens Kontorhund

Hella: Mere End Bare En Kontorhund – En Inspirerende Del Af AspIN og AspIT Trekantens Team.

Vi er glade for at præsentere vores nyeste medlem af AspIN og AspIT Trekanten – Hella, vores charmerende kontorhund! Ud over at være en kær “maskot”, har Hella også en særlig rolle i hverdagen.

Hun deltager fast i vores walk’n’talk sessions, hvilket bringer stor glæde og motivation til vores elever.

Hunde som Hella har vist sig at være mere end blot kæledyr. Vidste du, at:

  • Hunde kan hjælpe med at reducere stressniveauet, hvilket kan være yderst gavnligt i en uddannelsesmæssig sammenhæng.
  • De fremmer sociale interaktioner og hjælper med at skabe kontakter mellem mennesker.
  • Hunde kan spille en afgørende rolle i at forbedre livskvaliteten for personer med både psykiske og fysiske handicaps.

Vi er begejstrede for at have Hella med ombord og ser frem til mange gode øjeblikke med hende. Husk at hilse på Hella, næste gang du besøger os!

 

Glad Linak. Glad Line.

For Line blev praktikken hos Linak til meget mere: Hun har fået job og kolleger, der sætter pris på hendes kompetencer.

Den tætte dialog mellem Linak, AspIT og Sønderborg kommune har betydet, at Line er kommet meget hurtigere gennem sin jobafklaring.

Og så har det været nemt for Linak, at AspIT har været med på sidelinjen i hele praktikforløbet. Det har sikret, at investeringen for Linak har været mindre.

Hendes mentor er glad. Linak er glad. Kommunen er glad. Og mon ikke også Line er det?

 

SAAB

Når succeskriteriet er at blive i jobbet

Kan et forløb på AspIT virkelig betale sig? Er pengene givet godt ud? Og kommer der virkelig noget ud af det?

Vil du have det korte svar? Så er det JA. Og det lange er det samme. For når succeskriteriet er at skaffe den unge med særlige behov beskæftigelse – og fastholde jobbet – kan AspIT sætte kryds. Opskriften er at sammensætte den rette konstellation af samarbejdspartnere – med AspIT som den ene del.

Et eksempel på AspITs rolle finder du hos hos SAAB, der lige nu har fem unge med særlige behov ansat. Vel at mærke i ordinær beskæftigelse – dvs. uden hjælp fra kommunernes jobcentre. Janni er jobforløbsvejleder hos AspIT og i artiklen her fortæller hun om Tobias, der arbejder i softwaretestafdelingen hos SAAB. Janni siger selv: ”Det, vi går efter, er mindst mulig indsats”. Det handler ikke om dovenskab eller ligegyldighed – tværtimod: Det handler om at være sparringspartner og have kendskab til diagnosen, så vi kan ”få styr på alt det udenom selve arbejdet og skabe strukturer om det”.

Du kan læse meget mere om, hvorfor SAAB kalder det ”win-win” for begge parter. Og hvad Tobias konkret får hjælp til gennem AspIT – lige her i artiklen fra Ligeværd Magasinet, august 2022.

SAAB
Læs om SAAB og AspIT i Ligeværd Magasinet

 

Nu oplærer Asger nye kolleger

Asger var bekymret og forskrækket over at kaste sig ud i noget nyt. Men gennem AspIT har han fået fast job – og de nye kolleger spørger ham til råds.

Asger i NEMO-teamet. Foto af Anna Myrtue.

Første gang Asger hørte om AspIT, var det ikke med udelt begejstring: ”Jeg var bange og bekymret. Jeg kunne slet ikke lide tanken om at skulle starte på noget nyt. Men jeg tænkte også, at det var min mulighed for at komme til at lave noget.”

Men så kom AspIT
I folkeskolen havde Asger nemlig været indelukket og genert. I 2. klasse fandt han ud af, at han har autisme og ADHD. Han kom på specialskole, hvor dagene var nemmere at overskue. Fagligt har Asger ingen store problemer og scorer langt over gennemsnittet i en IQ-test. Men når Asger tænkte på fremtiden, var han pessimistisk: ”Jeg havde virkelig svært ved at forestille mig, at jeg kunne være i det sociale på en ungdomsuddannelse.”

På AspIT opdagede Asger noget nyt ved sig selv: Han er virkeligt god til at programmere. Det er, som om han ser det i mønstre: ”Jeg elsker gentagelserne ved at kode og organisere. Det gør jeg virkelig”, fortæller han.

Mødt med skepsis
Efter halvandet år skulle Asger i praktik. ”Virksomhederne er ofte skeptiske, når vi foreslår dem at tage vores elever i praktik. Men de ved ikke, hvad de går glip af,” fortæller Henrik Stephansen, der er Asgers job- og praktikvejleder på AspIT.

Også BHJ, hvor Asger kom i praktik, var skeptiske inden mødet med Asger: ”Jeg tænkte, at det måske kunne blive en udfordring med en praktikant, som har autisme. Han havde måske ikke lyst til at deltage i de sociale aktiviteter,” siger Torben Jessen, der leder softwareudviklingsteamet hos BHJ.

BHJ er en Global virksomhed i Gråsten, der udvikler råvarer til nye ingredienser til en lang række forskellige industrier primært indenfor dyrefoder.

Han lærer hurtigt
Men det viste sig at være helt ubegrundede bekymringer: ”Asger læser virkelig hurtigt. Og han er bare hurtig til at lære. Han er også klar på at holde oplæg på engelsk, når vi har møder med vores partnere i Polen og USA,” siger Torben Jessen. I januar var Asger med teamet ude at vinterbade, og han hoppede også med på den seneste fælles cykeltur.

”Kulturen i virksomheden er super. Alle er glade, og derfor er jeg tryg ved at sidde her,” siger Asger.

Han arbejder med et produktionssystem, som sikrer sporbarheden i, hvor råvarer kommer fra. Det kan fx være råvarer, som bliver brugt i kattemad. ”Jeg kan virkelig godt lide, at der er kortsigtede mål, som vi arbejder med her hos BHJ.”

Men ikke alle opgaver er Asgers kop te: ”Visuelt design er ikke så meget mig. Det er mere subjektivt, og jeg bryder mig ikke så meget om, at jeg selv kan vælge mellem så mange muligheder. Så går jeg ligesom i tomgang og tænker alt for meget over det.”

AspIT åbnede døren til job hos BHJ. Foto af Anna Myrtue.

Praktik blev til mere
For Asger har det været en stor lettelse, at AspIT har fikset hans praktik. De halvandet år i praktik er snart ved vejs ende. Men efter sommerferien kan Asger vende tilbage med de andre. Nu som fastansat. ”Det er Asger, som lærer de nye medarbejdere op, de kommer faktisk ret meget til ham og spørger ham ind til alt muligt,” siger Torben Jessen.

Ikke længere på bænken
Det er svært at forestille sig, at Asger for få år siden var bange og nærmest sikker på, at han var dømt ude efter specialklassen. ”Det er ikke altid, at nyt betyder, at det er skidt,” siger Asger.

BHJ har siden ansat en anden praktikelev fra AspIT, og de opfordrer andre virksomheder til at gøre det samme.

Fra artikel i Jyske Vestkysten, 4. juni 2022 af Anna Myrtue.

Jeg har ikke bare fået et job gennem AspIT

Jeg har ikke bare fået et job gennem AspIT

Det lyder nemt, at AspIT uddanner til job. Men med autisme og typisk andre diagnoser i bagagen, er det sjældent nemt. Heldigvis er der hjælp fra AspIT – så både virksomhederne og eleverne bliver klædt på.

Her kan du møde praktikanten, virksomheden og vejlederne. Sammen har de fundet en løsning, så det ikke bare er vi-hjælper-hinanden: Samarbejdet er blevet meget mere end dét.

Jeg har ikke bare fået et job gennem AspIT
Troels Bastrup Mikkelsen, Systemudvikler hos Proshop, Tidligere elev på AspIT. Trine Joensen Schmidt, Specialpædagogisk vejleder på AspIT. Christina Aviaja Thomsen, Praktik- og jobvejleder på AspIT.

Troels:
Jeg arbejder som systemudvikler hos Proshop, hvor jeg udvikler software til intern brug. Det handler om integration af protokollen til vores pakkerobot, der bruges i samspil med logistik. Mit job er at programmere. Jeg assisterer også mine kolleger, når der er noget teknisk, jeg kan hjælpe med. Jeg har speciale i at få softwaren til at bygge rigtigt. Jeg tror, at det, jeg er god til, er at have tålmodigheden til at grave mig ned i det.

Christina:
Vi besøger virksomheder med eleverne. Så får de billeder på, hvad det vil sige at være på en arbejdsplads. Nogle tænker måske, om de får eget kontor; og med sådan et besøg kan de bedre forestille sig, hvad de selv kommer ud til.

Troels:
AspIT kan noget særligt i forhold til, at man får føling med det, man skal arbejde med bagefter. Der er ikke noget ubrugelig teori, som jeg har oplevet det på andre uddannelser. Det er det bedste; at uddannelsen er hands-on. Og så er det mennesker, der vil én det godt.

Christina:
Gennem hele uddannelsen taler vi om, at formålet er at få job. For at eleverne kan få et job, skal de have talent og interesse for det. De skal have motivation, og så skal de kunne blive klar til arbejdsmarkedet i løbet af de tre år, de er på AspIT. Nogle elever frygter næsten at skulle i praktik, men de skal altså ikke være job-parate fra starten; de skal bare have viljen til at blive det.

 

Et match er det vigtigste
Trine:
I faget ”Kommunikation og personlig udvikling” lærer eleverne om deres udfordringer og styrker. I faget ”Samfundsforståelse” lærer de, hvordan der er på en arbejdsplads og de uskrevne regler. Vi er nysgerrige på eleverne, og gennem hele forløbet prøver vi at se bag om deres adfærd for at arbejde med de reelle udfordringer der er. Christina og jeg sparrer løbende, derfor kender Christina eleverne indgående når de skal i praktik.)

Christina:
Vi hjælper eleven med at skaffe aftale om praktik. Vi kigger på, om eleven har ønsker og også, hvad virksomheden søger. Har vi så et match? Det skal være et match både fagligt, personligt og geografisk. Vi lægger en plan for opstarten, og vi følger også op undervejs.
Det vigtigste er, at vi skal vurdere, om der er et match. Både eleven, AspIT og virksomheden skal tro på det. Ellers gør vi det ikke.

Mikael Kolding, Marketing Manager hos Proshop
Mikael Kolding, Marketing Manager hos Proshop

Klar til praktik
Mikael:
Inden vi fik vores første AspIT-praktikant, tænkte vi meget over, hvad vi skulle forvente, og hvordan vi skulle behandle vedkommende. Men heldigvis kan vi sparre med AspIT og med eleverne selv, og jeg har også været på mentorkursus, så vi kan give praktikanterne den bedste oplevelse. Men nu behandler vi dem, som vi behandler alle andre ansatte uden en diagnose.
Selvfølgelig lytter vi til den enkelte elevs behov og tager det hele case-by-case; der kan jo være nogle individuelle hensyn, som vi gerne vil tage.

Christina:
Der er nogle forskellige steps, som eleven skal opfylde for at være klar til at komme i praktik. Det handler bl.a. om at kunne møde til tiden, tjekke sin mail og være bevidst om, at ens egen fremtoning har indflydelse på andre. Men vi er ikke firkantede, så det kan også være noget, der først giver mening at arbejde videre med, når de er ude i praktikken.
Hvis der er noget, eleven har svært ved, taler vi om det – også med virksomheden. Vi skjuler ikke noget for praktikstedet.

Trine:
Vi holder evalueringssamtaler, hvor vi taler om elevens trivsel, og hvad vedkommende skal arbejde med for at blive klar til praktikken. Samtalerne er individuelle, for det er jo helt forskelligt, hvad den enkelte elev vil og kan.

Troels:
Det var Christina, der arrangerede praktikken hos Proshop. Jeg kendte Proshop i forvejen og har handlet her selv mange gange, så det var helt vildt fedt at få praktikplads her!

Det sociale bliver bedre

Christina:
Virksomhederne skal være villige til at bruge tid på en AspIT-praktikant for at få én. Det koster ikke noget i kroner og øre, men det koster lidt ekstra tid. Virksomheden skal bruge tid på oplæring og mentorkurser. Og det kræver en opmærksomhed; fx når der er julefrokost, skal mentoren have overskuddet til måske at hjælpe praktikanten med at gennemgå forventningerne.

Troels:
Jeg har ikke bare fået et job gennem AspIT. Jeg er også blevet forberedt socialt, bl.a. gennem de fredagscaféer vi holder hos AspIT, hvor vi typisk spiller brætspil og hygger. Hos Proshop sidder vi i et åbent kontor, så der er en del snak hen over bordene til daglig, og jeg synes, det er rart med lidt liv.

Mikael:
Vi oplever, at AspIT-praktikanterne har det godt med at vide, hvad de skal i morgen. Deres opgaver her er klart definerede, og det trives de godt i.
Og så er det godt for hele holdet, at vi rummer de praktikanter. Vi er et rummeligt hus, der har plads til alle, og vi har både ansatte med fysiske og psykiske udfordringer. Derfor føler AspIT-praktikanterne sig ikke specielle hos os; for her oplever de, at der er ”mange som mig”.
Vi har lært, at vi gerne vil have praktikanter fra AspIT – men tilgangen skal ske i et tempo, hvor vi har plads til den kærlighed, som den enkelte praktikant skal have. Dét vil vi ikke gå på kompromis med, og det er vigtigt for os, at Troels og de andre får den støtte og de hensyn, de har brug for.

AspIT har knækket koden

Ny undersøgelse viser, at det er en økonomisk gevinst for samfundet, hvis flere med udviklingsforstyrrelse kommer i job. Udfordringen er, hvordan vi får dem i job. Men det har AspIT løsningen på.

Det bliver en samfundsøkonomisk gevinst, hvis vi hæver uddannelsesniveauet hos personer med udviklingsforstyrrelser. Så kort kan det siges. Gevinsten vil være på knap 1,3 mia. kroner over et arbejdsliv, vurderer COWI i en ny rapport.
Til Information udtaler lektor i økonomi ved Copenhagen Business School, Birthe Larsen: ”Udfordringen er ikke at vise, at det er en samfundsøkonomisk gevinst. Det ved vi. Problemet er at finde ud af, hvordan man gør det”.

Selvforsørgende og udfordrende arbejdsliv
På AspIT har vi knækket netop den: ”Autisme er en udviklingsforstyrrelse, der ikke er en fordel i vores moderne samfund. Men samtidig har mange af eleverne på AspIT nogle særlige kompetencer, som med uddannelse og træning kan udvikles til at skabe reel værdi i erhvervslivet. På AspIT hjælper vi de unge til et almindeligt, selvforsørgende og udfordrende arbejdsliv,” fortæller uddannelseschef Ole Bay Jensen, AspIT.

Praktik er løsningen
En del af uddannelsen på AspIT er en afsluttende praktik i en virksomhed. En praktik, der ofte fører til job, fordi arbejdsgiverne kan se effekten af de særlige kompetencer, AspIT-eleverne har. ”Det er verdens længste jobsamtale,” udtaler Uddannelseschef Ole Bay Jensen.

I september har tre unge AspIT-elever fået fastansættelse hos BEC Financial Technologies. Én af dem er Nicolai Mortensen, der nu arbejder som it-udvikler i BEC. Her arbejder han med komplekse systemer til dataanalyse – business intelligence – til danske pengeinstitutter som Nykredit, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank.

”Det har givet mig en sikkerhed for fremtiden. Ud over det økonomiske er det dejligt at have noget at stå op til – at skulle løse nogle opgaver, der er større end én selv. Og så har jeg fået gode kolleger, så det er fantastisk,” siger Nicolai Mortensen.

Forventningsafstemning
Så nemt går det ikke altid, når personer med udviklingsforstyrrelse skal ansættes. For der er mange fordomme og bekymringer om, hvordan de kan klare sig på arbejdspladsen, viser undersøgelser fra VIVE. Derfor arbejder AspIT grundigt med forventningsafstemning; både fra eleverne, uddannelsen og praktikpladsen.

Nicolai sammen med sit team i BEC.

Vi matcher elever og arbejdsplads
”Vi tager så meget hensyn til den unge, som overhovedet muligt. Vi finder jobs, der matcher deres evner og interesser, og så sørger vi selvfølgelig for, at arbejdspladsen også forstår de evner, muligheder og udfordringer, eleven kommer med,” siger Ole Bay Jensen.
Og det har AspIT stor succes med: ”Ofte lader arbejdspladsen den unge indgå som enhver anden medarbejder på arbejdspladsen. Det kommer alle til gode. Og virksomheden er bare begejstret for elevens avancerede evner,” fortæller Ole Bay Jensen, der ofte oplever en efterspørgsel på flere AspIT-elever, når virksomhederne først har haft én. Sådan er det også hos BEC, hvor tre nye praktikanter allerede er på vej ind i den store, danske fintech-virksomhed.

Også eleverne oplever det som en fordel, at der bliver taget hensyn: ”Det har været dejligt at blive ansat i BEC. Jeg har arbejdet et par andre steder, men her har det bare klikket,” siger Martin Lai, tidligere AspIT-praktikant, der nu er ansat som Test Engineer i BEC. Her arbejder han med at automatisere de test, som BEC gennemfører af al ny it, inden den slippes løs i bankverdenen.

Martin klar til hverdagen som Test Engineer i BEC.

Lærer hele tiden
Ulrik Vesterlund Nielson er it-udvikler og tidligere AspIT-praktikant. Han er i BEC blevet uddannet til it-udvikler i programmeringssproget cobol, som mange af BEC’s ældste, mest centrale systemer er bygget i.
”Det er alle tiders. I begyndelsen forstod jeg jo ikke noget som helst. Men jo længere tid man bruger på det, jo mere lærer man, og jo bedre kendskab får man til systemet. Og der er nok cobol-opgaver til det næste lange stykke tid,” fortæller Ulrik Vesterlund Nielson.

Fra AspIT til BEC – Ulrik er klar til udfordringerne med Cobol.

Kilder:

  • Find artiklen med COWI-rapporten her.
  • Du kan læse pressemeddelelsen fra BEC her.

Jeg føler, jeg bidrager med noget

Asbjørn Langkjær Jørgensen har det vel egentlig som de fleste af os: Han vil udfordres. Han vil gerne lære nyt og bidrage med noget. Så han kan se, at det, han kan, kan bruges i den virkelige verden. Dén mulighed har han fået med en praktik gennem AspIT.

En del af uddannelsen på AspIT er at være i praktik i en virksomhed. Her prøver eleverne deres evner af i virkeligheden og oplever hverdagen på en arbejdsplads med de krav og forventninger, der er. Asbjørn Langkjær Jørgensen er i praktik hos Improvento, der udvikler digitale løsninger til både den private og offentlige sektor. Her arbejder han som softwareudvikler og videreudvikler Improventos løsning til politikerafregning og Quality Suite. ”Praktikken har været god for mig, fordi jeg føler, at jeg bidrager med noget hos Improvento. Jeg føler mig velkommen, og jeg lærer en masse nyt,” fortæller Asbjørn.

En del af et mangfoldigt team
”Asbjørn gør teamet bedre! Han giver det en mangfoldighed, og han har en imponerende faglighed,” fortæller Asbjørns mentor, Anette Irene Algreen og understreger, at det er meget berigende at have Asbjørn på holdet: ”Når vi er forskellige i køn, alder, religion og behov får vi et mangfoldigt team, hvor vi kan udvikle os og tænke kreativt, fordi det ikke bare bliver Rip, Rap og Rup.”

 

Lær Asbjørn at kende

  • Asbjørn Langkjær Jørgensen
  • 26 år
  • Softwareudvikler hos Improvento
  • Bruger fritiden på egne udvikler-projekter
  • Elsker at læse bøger om science fiction og fantasy

AspIT sørger for den gode oplevelse – for begge parter
For at skabe en god oplevelse for både eleven og virksomheden skal der være sikkerhed for, at praktikanten kommer ind i en virksomhed, hvor der er mulighed for at lære nyt og plads til særlige behov. Her kommer AspIT på banen: AspIT både formidler kontakten mellem eleven og virksomheden og sørger for, at der er helt tydeligt afstemte forventninger hos begge. Og det har været en hjælp for Asbjørn: ”AspIT har hjulpet mig ved at sørge for, at min trivsel er god på min praktikplads, og at jeg er fuldstændig klar over hvilke forventninger, der er til mig,” siger han. Anette er også meget glad for samarbejdet med AspIT, som kun kalder ukompliceret og en rigtig fin ordning: ”Det er vigtigt, at det er en god oplevelse for alle, så vi mødtes først for at se, om vi var et match. Og Asbjørn var bare et pletskud!”
AspIT har formidlet kontakten og spiller en stor rolle i det gode forhold: ”Praktikvejlederen, Christina, har hjulpet mig til at forstå Asbjørns behov. Hun er meget struktureret og spørger om alt det, jeg selv ville glemme. Vi har jævnlige mentormøder, og intet er usagt her, bl.a. fordi Christina sørger for den åbne dialog,” fortæller Anette.

Improvento

  • Udvikler digitale løsninger til både den private og offentlige sektor
  • 14 ansatte
  • Asbjørn er Improventos første samarbejde med AspIT
  • …men ikke det sidste!

Mulighed for at udvikle sig
Som softwareudvikler arbejder Asbjørn med .net-udvikling og brugeradministrationsværktøjet MongoDB. Asbjørn havde ikke erfaring med acces management-løsningen Keycloak, da han startede hos Improvento, men han har lært at arbejde i systemet. Og faktisk er det netop muligheden for at udvikle sig, der skaber arbejdsglæden: En god dag ved Improvento er en dag, hvor jeg er kommet videre med en opgave og samtidig har lært noget nyt.

…også personligt
Asbjørn har udviklet sig meget under sin praktik. Ikke bare fagligt, men også personligt: ”I starten var Asbjørn nervøs, undskyldende og havde ikke lyst til at sige noget. Nu er han blevet mere selvsikker og glad, og han smiler med øjnene,” fortæller Anette. Det kan Asbjørn genkende: Jeg tror generelt, at praktikken har været god for mig; det har givet mig noget motivation og gjort mig mere glad,” siger han, og Anette supplerer: ”Vi oplever ikke, at Asbjørn har en diagnose. Han har virkelig forandret sig hos os: Han har fundet sin værdi og fundet ud af, hvordan han kan bruge sig selv. Han vil gerne udfordres. Asbjørn mener selv, at det er rammerne her, der gør det. Før ville han helst gå hjem før frokost, men nu spiser vi alle sammen, og han synes, det er hyggeligt.”

Har fået mere end forventet
Improvento har fået mere, end de turde håbe på: ”Vi har ikke skullet træne ham op; Asbjørn har gjort det meste selv. Han er meget engageret. Han hjælper os med udviklingsopgaver og bidrager med stor viden og god energi. Asbjørn er bare pissedygtig! Han er meget intelligent og kvalitetsbevidst i det, han afleverer,” siger Anette, der er meget glad for og stolt af samarbejdet med Asbjørn: ”Tænk hvis vi kunne give alle med udfordringer dét, som vi har givet Asbjørn.”

Nu vil han have mere
Asbjørns drøm er at få et fuldtidsjob. Men det har længere udsigter end først planlagt, for nu har han fået blod på tanden, og til september 2021 skal han læse datalogi. ”Jeg kommer til at stalke ham og bede ham sende postkort fra universitetet,” siger Anette, og fortsætter: ”Vi bliver fattigere, når han forlader os! Han har givet os noget, vi ellers ikke ville få: En mangfoldighed, der har gjort teamet bedre! Jeg håber, han kommer tilbage, når han er færdiguddannet.”