Ser denne e-mail ikke rigtig ud i dit mailprogram? Klik her for at se den online »



Opgave: Gør oversete talenter til værdiskabende arbejdskraft. Resultat: Udført

Forleden kunne AspIT Fyn fejre sin 5 års fødselsdag. Og det blev markeret med både lagkage, og skulderklap til elever og lærere for et forløb, der egentlig begyndte som en tilfældighed. Idag går det over al forventning, bogstaveligt talt, med både uddannelsen og eleverne. Ingen – udover initiativtagerne – troede nemlig på målsætningen om 80% i fast job. Dette er historien om en uddannelse, som  gik over sine grænser – på flere måder. 

 

For både lagkage, og skulderklap til elever og lærere for et forløb, der egentlig begyndte som en tilfældighed. Idag går det over al forventning, bogstaveligt talt, med både uddannelsen og eleverne. Ingen – udover initiativtagerne – troede nemlig på målsætningen om 80% i fast job. Dette er historien om en uddannelse, som  gik over sine grænser – på flere måder.    

”Jamen, hov, de der aspergere er da temmelig dygtige til IT” Nogenlunde sådan lød responsen fra Tietgen skolens lærere på de ordinære IT uddannelser da man i sin tid testede et par unge gutter med den milde autisme diagnose, Aspergers Syndrom. De to fyre havde tydeligvis et helt særligt talent for IT, der imponerede lærerne, når de sammenlignede dem med de andre elever på Odenses store uddannelsesinstitution.

- Jeg var pædagogisk støtte for et par unge aspergere, og var i gang med et afklaringsforløb i forhold til deres fremtid, da jeg fik idéen til at prøve dem af på Tietgen Skolens IT uddannelse. Da det ret hurtigt viste sig, at de stak markant ud sammenlignet med andre unge – at deres interesse bundede i talent og flair for IT - begyndte uddannelseschef Kim Larsen og jeg at tænke i udviklingen af et særligt koncept for unge aspergere, fortæller afdelingskoordinator Kimmie Falk, daglig leder af AspIT Fyn.

- Undervejs i vores research og undersøgelse af mulighederne stødte vi tilfældigt på initiativet med AspIT i Vejle, som på det tidspunkt var forholdsvis nyt. Vi mødtes med uddannelseschef Ole Bay Jensen, og fandt hurtigt ud af, at vores tanker til hvordan og hvorledes en uddannelse skulle skrues sammen, faktisk allerede var realiseret af AspIT; at med de rigtige rammer og hensyn kan aspergere præstere medarbejderværdi for erhvervslivet. Så i stedet for at opfinde den dybe tallerken to gange, valgte vi fra Tietgens side at indgå partnerskab med AspIT og Oles hold.

- Man kan sige, at initiativet med AspIT på mange måder er båret af ildsjæle. Èn af vores var helt klart Per Bordinggaard, som var den første underviser på AspIT Fyn. Per lagde et enormt engagement i jobbet og i samværet med de unge, og han har helt klart været med til at forme vores metoder og traditioner i lang tid fremover, fortæller Kimmie Falk om Per Bordinggaard, der desværre døde i julen 2013 af kræft. 

- Noget andet, der også prægede vores opstart, var de mange møder og samtaler med alle dem, der skulle godkende os ift at sende de unge på skolebænken hos os. Altså alle UU-vejlederne og sagsbehandlerne i Odense, og resten af Fyn. Vi blev selvfølgelig udfordret på især to af vores målsætninger. At vi kunne få 4 ud af 5 i fast job, og at vores elever kunne være værdiskabende i alle typer af virksomheder – og ikke kun hos IT virksomheder. Vi har bevist begge dele.

Men det er ikke kun eleverne, der har lært noget undervejs i deres uddannelse på AspT Fyn. Kimmie Falk mener, at hun og lærerne har lært, at det især er hende og underviserne, der skal være fleksible og klar på nye udfordringer.

- Når vi lykkes med det, vi gør, er det fordi vi hele tiden tager individuelle hensyn til eleverne. Og da de typisk er meget hurtige til at lære, kræver det meget ofte at underviserne kan gå udenfor pensum og på tværs af flere fag i jagten på at give den enkelte elev præcis den udfordring han eller hun har brug for. Derfor skal vores lærere ha´ både mere og dybere viden end vi troede fra starten. Og så skal vi være ambitiøse på elevernes vegne – vi skal skubbe dem blidt fremad, feks med at opfordre dem til cerficeringer, som vi efterhånden har taget 40 af. Og det er ret flot – de 40 krævende certificeringer er af den slags som normalt kun gennemføres af garvede IT folk i erhvervslivet.

                       

Vi bruger nu den succesfulde læringsmodel og kulturen fra AspIT Fyn til at komme godt i gang med AspIT skolen på Sjælland" siger afdelingskoordinator Kimmie Falk, der forleden markerede 5 års dagen for AspIT Fyn.

                          

AspIT Fyn startede som et uddannelsestilbud i Odense, men har i dag elever fra flere andre kommuner på Fyn og Sjælland. Og med etableringen af en afdeling i Næstved blev den fynske grænse overskredet sidste efterår. AspIT i Næstved ledes i det daglige også af Kimmie Falk.

- Vi har fået en rigtig fin modtagelse af de sjællandske kommuner, der bakker os op, og tror på, at vi kan flytte deres unge aspergere i fast job, som vi gør det på Fyn og andre steder i Danmark. På det faglige plan, vil vi gerne udvide fagene på AspIT. I Odense har vi netop introduceret teknisk tegning som et nyt fag. Og så går vi pt med tanker om et særligt efteruddannelsestilbud til de elever, der har brug for en supplerende kompetence i deres job, fortæller Kimmie Falk, der håber, at selvom man som elev er dimitteret fra AspIT altid vil føle sig velkommen til skolens sociale arrangementer. I både Odense og Næstved.


Du er meget velkommen til at give dette nyhedsbrev videre i dit netværk eller frit at anvende nyhedsbrevet med tydelig kildehenvisning: "AspIT - Nyhedsbrev".

HUSK
Gratis konference på Brogaarden, Strib/Middelfart

AspIT at Work  Årsmøde den 22. maj 2014 kl. 12.00 – 17.00.

Ønsker du ikke længere at modtage vores nyhedsbreve? Afmeld nyhedsbrev »