Ser denne e-mail ikke rigtig ud i dit mailprogram? Klik her for at se den online »



Asperger og visualisering – modsætninger?

<h5>Kun hvis du tror alle er ens</h5>

Eleverne på landets AspIT skoler er på mange måder mønsterbrydere. Var det ikke for tilbuddet på den skræddersyede Asperger uddannelse var flere unge på førtidspension. Lucas fra AspIT København gør op med mere end et mønster. Som Asperger burde han slet ikke kunne det han kan.

AspIT går for at være en effektiv uddannelse for unge mennesker med Aspergers Syndrom, hvor 80% af eleverne er i beskæftigelse ved dimmissionstidspunktet. Men AspIT er også meget mere. Et socialt samlingspunkt for unge, der ofte har tendens til at isolere sig. Et udviklingsforløb både menneskeligt og fagligt. Og for Lucas fra AspIT i København, et sted hvor fordommene om Aspergers Syndrom bliver fulgt til dørs, og drømme bliver til virkelighed på trods af diagnoser.

- Normalt siger man jo, at Aspergere har det bedst med præcise opgaveformuleringer, forudsigelige hverdage, faste rammer osv, og ikke er så meget for luftig kreativitet. Men på AspIT ser vi faktisk unge med Aspergers Syndrom, der er ret dygtige til opgaver indenfor visualisering. Og én af de elever, der netop nu er i gang med at realisere drømmen om en karriere som professionel visualiser, er Lucas, der netop er startet i et spændende praktikforløb hos det anerkendte entreprenørfirma E Pihl & Søn A/S, fortæller specialpædagog Katrine Nielsen fra AspIT København/Hans Knudsen Instituttet.

- Lucas lever og ånder for faget, og elsker at sidde foran sin computer og lege med geometriske figurer og underlige programmer og renderinger. Lucas' altoverskyggende drøm har længe været at arbejde som 3D- eller gameartist, eller i anden 3D relateret funktion. Og han har virkelig arbejdet hårdt for at få sine ønsker opfyldt til en hverdag med et job, der virkelig interesserer og udfordrer ham.

 

Det lykkedes for AspIT København og Lucas at komme i dialog med E. Pihl og Søn A/S, som arbejder med 3D og visualisering i forbindelse med deres udvikling af nye projekter. De så Lucas’ evner i et interessant perspektiv, og meldte hurtigt tilbage, at de meget gerne tog i mod Lucas og hans evner i et praktikforløb. Kombinationen af Lucas´ medfødte grundighed og fokuseringsevne i kombination med talentet og interessen for visualiering er en attraktiv kompetencepakke.

- Lucas er nu startet i sit forløb, og arbejder med konkrete byggeri- og anlægsprojekter, hvor visualisering og præsentationsløsninger er nødvendige og ret efterspurgte. Han arbejder med på et større projekt med billed- og videopræsentationer, som senere skal fremvises på en større konference. Lucas’ selvværd er vokset i takt med, at han har erfaret, at det er rigtige projekter han arbejder med – noget, der rent faktisk skal bruges af andre for at kunne vurdere store byggeprojekter, siger Katrine Nielsen.

- Allerede efter den første uge, synes hans praktikansvarlige at kunne spore endnu mere udvikling hos Lucas, både fagligt og personligt. Sammen arbejder de nu på at oparbejde nogle fornuftige ’forretningsgange’ der fungerer for alle parter, så Lucas føler at han får den hjælp han skal have, uden at han forstyrrer de ansatte.

En ung mands drøm om en erhvervskarriere som visualiser er godt igang med at blive til virkelighed. Så husk lige, at næste gang du møder en Asperger, har du mødt én Asperger.


Du er meget velkommen til at give dette nyhedsbrev videre i dit netværk eller frit at anvende nyhedsbrevet med tydelig kildehenvisning: "AspIT - Nyhedsbrev".  

HUSK

Gratis konference på Brogaarden – Strib/Middelfart  

AspIT at Work – Årsmøde den 30. maj 2013 kl. 11.30 – 17.00.

Ønsker du ikke længere at modtage vores nyhedsbreve? Afmeld nyhedsbrev »