Ser denne e-mail ikke rigtig ud i dit mailprogram? Klik her for at se den online »



AspIT elever hjælper nyt Dansk Supermarked-website godt i gang

Bilka har netop søsat et helt nyt udlejningskoncept, hvor kunderne kan leje alt fra en hoppeborg til en kano. Det nye koncept og tilhørende hjemmeside er udviklet for Dansk Supermarked af folkene fra tx12.dk, og her valgte man at hyre et elev-team fra AspIT til at sikre et fejlfrit produkt. Hvorfor? Fordi opgaver med kvalitetssikring løses ret godt af de unge aspi´er.

Udviklingen af en ny stor e-handels hjemmeside med høj trafik kræver kompetence på et højt niveau. Derfor er det eksperterne fra århusianske tx12.dk, der har stået for udviklingen af det helt nye udlejning.bilka.dk for Dansk Supermarked. tx12.dk har Peter Drejer som stifter og direktør, og med på finansieringen er blandt andre Østjysk Innovation, der forvalter investeringsmidler fra Uddannelsesministeriet - Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.  

 

- Da vi skulle udvikle de to hjemmesider - tx12.dk og udlejning.bilka.dk - var det vigtigt for os, at kvalitetssikringen var optimal. Derfor anbefalede Østjysk Innovation os at tage kontakt til AspIT. Og jeg må sige, at jeg er meget imponeret over det samarbejde, jeg fik. På få dage fandt de over 50 ting på vores systemer, hvoraf en del var fejl og andre var forslag til ændringer og forbedringer. Og jeg vil klart anbefale andre virksomheder at gøre det samme. Når man udvikler og programmerer bliver man til sidst blind i forhold til at finde fejl - eller man ignorerer dem måske. Derfor er det altid godt, at lade andre kontrollere ens job, siger Peter Drejer fra tx12.dk, der fik en klasse fra AspIT Østjylland stillet gratis til rådighed i 5 dage.

- De unge aspi ´ere gik virkelig til opgaven med stor fokus. De er meget vedholdende, forfølger opgaven snorlige helt til dørs - og lidt mere. De har været langt nede i systemerne. Og efter bare 5 dage fik jeg en detaljeret og meget konstruktiv rapport med præcisering af de ting, der skulle gøres inden vi gik i luften med hjemmesiden for Bilka. Det har haft stor værdi for os rent forretningsmæssigt. Og selvfølgelig er det altid en fornøjelse at samarbejde med unge mennesker, der både vil noget og kan noget.

Det er ikke kun Peter Drejer, der kan fortælle om et godt samarbejde. Hos AspIT Østjylland i Århus, er elevernes lærer, Henning Larsen, klar til at tilbyde flere virksomheder de kompetencer, som hans unge team står klar med. Til opgaven for tx12.dk og Bilka-sitet passede timingen perfekt idet holdet netop havde afsluttet et fagmodul med kvalitetssikring.

 

- Hos AspIT har vi jo årelang erfaring med at samarbejde med erhvervslivet. Og derfor behøver vi ikke så mange møder og briefinger før vi er klar til at springe i arbejdstøjet. Til opgaven med tx12.dk og Bilka-sitet, mødtes vi med Peter Drejer om tirsdagen, lavede den første Bug Hunt med eleverne onsdag, og torsdag præsenterede jeg Peter Drejer for et oplæg samt orientering om 9 fejl fundet på kun 30 minutter af de seks elever på holdet. Mandag gik holdet i gang, og allerede torsdag i samme uge, fik Peter Drejer sin rapport, fortæller Henning Larsen.

- Det var interessant at lægge mærke til, at Aspergerne ikke – som andre studerende – har den der benovelse over, at skulle løse en rigtig opgave for en stor virksomhed. De fokuserer på jobbet, og bider sig fast indtil opgaven er løst. Og faktisk blev de ekstra motiverede af det stramme tidspres, hvor andre måske ville stresse. Nogle af eleverne arbejdede tilmed på projektet udenfor skoletid af ren og skær interesse. For eksempel var der en elev, der en aften forsøgte om han kunne komme ind på sitets database og supplerede med at lave en balastningstest på eget initiativ.

Henning Larsen fortæller også om et hold, der samarbejdede fremragende - og man siger ellers at aspergere ikke er så meget for at samarbejde, men foretrækker at køre selv. Èn af holdets elever er Anders, der blev meget motiveret af, at der var tale om en opgave for en eksisterende virksomhed.

 

- Det var en interessant opgave, fordi det handlede om noget fra den virkelige verden. Vi lavede jo noget, som har betydning for mennesker i hverdagen. Og med 55 punkter på rapporten, fik vi vist, at vi kan det der med at lave kvalitetstests på selv store websites. Så de kan bare komme an, de virksomheder, der vil prøve os, siger Anders.

Og hva´ så nu? Eleverne er i gang med nye opgaver, Henning og de andre AspIT lærere glæder sig over, at kunne matche erhvervslivets ønske om værdiskabende kandidater og Peter Drejer har lanceret de to store websites af nu høj kvalitet - og håber, at få tilbudt en AspIT-elev i praktik.


Tilmeld AspIT Nyhedsbrev: Klik her

Afmeld AspIT Nyhedsbrev: Besvar denne mail.

Du er meget velkommen til at sende dette nyhedsbrev videre i dit netværk eller frit at anvende nyhedsbrevet med tydelig kildehenvisning: "AspIT - Nyhedsbrev".  

HUSK
Gratis konference på Brogaarden – Strib/Middelfart  

AspIT at Work – Årsmøde den 31. maj 2012 kl. 12.00 – 17.00.

Ønsker du ikke længere at modtage vores nyhedsbreve? Afmeld nyhedsbrev »