Ser denne e-mail ikke rigtig ud i dit mailprogram? Klik her for at se den online »



En Asperger, der arbejder med sprog – kan det nu passe...

SLS/Scandinavian Language Service og praktikant Kai Hansen, AspIT Aabenraa.

Mange tror, at når man har en Autisme Spektrum Forstyrrelse – også kaldet Aspergers Syndrom – så har man det svært med sprog, og nemmere med tal og tabeller. Og at man derfor også foretrækker et IT-job fremfor at arbejde i de bløde fag. Men tro lige om igen. Sprog-faget er faktisk en lækkerbidsken  for mange af eleverne på AspIT. Èn af dem er Kai – han har lige fået job i Scandinavian Language Service I/S.

AspIT er en IT uddannelse for unge med Autisme Spektrum Forstyrrelse, eller rettere fokuseret talent - de er dygtige til IT. Men eleverne har mere end ét fag i hovedet. Med en diagnose som Autisme Spektrum Forstyrrelse følger der nemlig særlige evner, som kan bruges indenfor flere fag. En særlig god koncentrationsevne, stærk hukommelse, hurtig indlæringsevne og systematisk tilgang til opgaveløsning er noget af det, der kendetegner de unge påAspIT. Og den slags evner ligger godt til at arbejde med sprog – og ikke kun til IT.

Det er Kai Hansen fra AspIT Sønderjylland et godt eksempel på. Han er ved at afslutte sin praktikperiode hos Scandinavian Language Service, og det er gået så godt, at virksomheden, med afdelinger både nord og syd for grænsen. har valgt at ansætte Kai, lige så snart han dimitterer i januar. 
- Vi er meget glade for at have sikret os, at Kai fortsætter hos SLS. Han har nogle helt særlige evner qua sin Autisme Spektrum Forstyrrelse, der gør ham til en værdifuld medarbejder her. De opgaver, Kai sidder med kræver høj koncentration over lang tid, og han løser simpelthen opgaverne hurtigere og bedre end andre, siger direktør Mette Lykkebo fra Scandinavian Language Service/SLS.



Kai Hansen kan efter veloverstået praktik hos SLS nu se frem til fast job samme sted. Direktør Mette Lykkebo er glad for at have sikret sig en medarbejder med unikke kompetencer.

- Vi behøver kun at fortælle Kai om opgaven én gang, så går han i gang med at producere, og det går stærkt. Vi har erfaring med andre unge – uden Autisme Spektrum Forstyrrelse – i samme jobfunktion, og de tager meget længere tid om at lære opgaverne, og løse dem. Kai fokuserer, og bliver ved, indtil opgaven er løst. Hans fotografiske hukommelse, og unikke fokusering, betyder, at han løser opgaverne meget hurtigt, og derfor nyder han iøvrigt også stor respekt blandt de øvrige medarbejdere.

Kai Hansen får en ny slags stilling hos SLS. Terminilogiansvarlig. Det betyder, at Kai skal stå for vedligeholdelsen af en flersproget såkaldt termdatabase, og publicere tekst på nettet. Arbejdet sker i løbende dialog med feedback fra SLS´ kunder, der får deres ofte meget store websites sprogligt serviceret og versioneret af SLS.

- De opgaver, Kai sidder med i hverdagen, ligner umiddelbart hinanden, samtidig kræver de et meget højt koncentrationsniveau, som ikke må svigte: man skal blive ved med at holde tungen lige i munden. Det er netop Kais evne til at repetere de samme arbejdsopgaver igen og igen, og hele tiden bevare koncentrationen  og dermed også præcisionen – der gør ham unik som medarbejder. Hans arbejdstilgang er som en laserstråle, der fokuserer og låser sig fast på målet. For at blive i billedsproget kan vi andre godt virke som loftslamper, der spreder lyset over et bredt felt. Og som menneske, har Kai vist en enorm vilje til at lære og komme i gang med tingene. Han er også faldet rigtig godt til blandt kollegerne, siger Mette Lykkebo.

Kai har i løbet af sin praktikperiode hos SLS været tilbage på AspIT i korte perioder, for at følge særligt tilrettelagte fagmoduler, der matcher hans opgaver hos SLS. Dermed er Kai løbende blevet uddannet i overensstemmelse med, hvad praktikvirksomheden har brug for af kompetencer. Denne metode bruges på alle 10 AspIT skoler i Danmark i forholdet mellem praktikelev og virksomhed. Dét er en af grundene til, at eleverne fra AspIT er blevet eftertragtede medarbejdere i dansk erhvervsliv – faktisk er 80% af eleverne i fast beskæftigelse samme dag, de dimitterer.

Apropos sprog og AspIT elever, du får lige en lille historie mere. Faktisk er der på AspIT rundt omkring i landet, elever der selv har lært sig et nyt sprog. For eksempel har nogle elever lært sig japansk. Men det er ikke noget, de praler med. Sådan er det at være Asperger – man kan mange ting, men man snakker ikke så højt om det.


Du er meget velkommen til at give dette nyhedsbrev videre i dit netværk eller frit at anvende nyhedsbrevet med tydelig kildehenvisning: "AspIT - Nyhedsbrev".

HUSK
Gratis konference på Brogaarden, Strib/Middelfart
AspIT at Work 10-Årsmøde d. 21. maj 2015 kl. 10-16.

Ønsker du ikke længere at modtage vores nyhedsbreve? Afmeld nyhedsbrev »