Ser denne e-mail ikke rigtig ud i dit mailprogram? Klik her for at se den online »



Jonas Hjælpe NOTA med tunge IT-opgaver

Tandstikken kører hurtigt fra den ene side af munden til den anden, mens øjnene glider hen over skærmen. Så snart blikket standser, ryger tandstikken ud af munden, og 20-årige Jonas Richter Nielsen bruger den til at pege med, mens han ivrigt læner sig frem mod skærmen:
- Her er noget, der heller ikke kan læses, siger han og peger på en tekst, der står hen over en illustration i en fagbog om vikinger til 5. klasse.
Jonas Richter Nielsen er ved at tage en uddannelse indenfor IT hos AspIT. Lige nu er han i praktik hos Center for Læring i Aarhus, hvor han blandt andet løser tunge og tidskrævende IT-opgaver for Nota. 

Rutineprægede opgaver giver tryghed
Dét, der volder oplæsningsværktøjer som eksempelvis CD-ord problemer, er tekst, der står tæt sammen med illustrationer og billeder. De små tekstbidder bliver opfattet som en del af billedet, og derfor springer CD-ord dem over, hvilket betyder, at læsesvage elever ikke får dem med, når de får teksten læst op. Og her kommer Jonas Richter Nielsen og uddannelsesstedet AspIT ind i billedet. AspIT uddanner nemlig unge med Aspergers Syndrom og andre lignende diagnoser indenfor IT. 
Hos AspIT kalder de det 'et fokuseret talent':
- Jonas' fokuserede talent er, at han hele tiden bliver hurtigere til at løse de her opgaver. Og at han bliver ved, selvom opgaverne minder meget om hinanden, fortæller Ulrik Vestergaard, der er Jonas' praktik-konsulent hos AspIT.

Faktisk er det en stor fordel, at de opgaver, Jonas får, er meget rutineprægede. Det gør ham tryg at vide, hvad det er, han skal gøre. Og hos Center for Læring er håbet, at hans arbejdsindsats med tiden vil frigøre nogle ressourcer hos de fastansatte kolleger, der så kan bruges et andet sted:
- Jonas er rigtig dygtig til IT. Meget, meget bedre end mig. Han skal kun støde på et problem en eller to gange, så ved han, hvordan det skal løses. Normalt plejer jeg at ringe efter hjælp hos support-afdelingen, men det behøver jeg ikke mere, siger Marianne Nissen, der er kontormedhjælper og Jonas' mentor hos Center for Læring.

 

Jonas i fuld gang med at løse de tunge IT-opgaver for NOTA

Godt samarbejde
Center for Læring og Kompetencecenter for Læsning i Aarhus har gennem de seneste tre år arbejdet med at lave tilgængelige fagbøger til kommunens ordblinde folkeskoleelever. Arbejdet skal blandt andet sikre, at de papirbøger, der bruges i undervisningen, også laves i et digitalt format, der kan bruges med oplæsningsprogrammer som CD-ord og Vital. De indscannede bøger er også blevet uploadet til Materialebasen, så lærere og elever fra hele landet har fået gavn af dem. De bøger hjælper Jonas Richter Nielsen fra AspIT nu med at kvalitetssikre:
- Jonas gør et stort stykke arbejde for os. Især med fag- og multimodale bøger, der er meget komplekse og kræver meget manuelt pillearbejde for at blive fuldt tilgængelige, siger læringskonsulent Lisbeth Thue Hansen, der er hovedansvarlig for den opgave, Jonas varetager hos Center for Læring.
Hos Nota, der 1. april i år overtog Materialebasen, er der stor glæde over, at de bøger, der nu også er tilgængelige på Notas netbibliotek E17, er ved at gennemgå en stor kvalitetssikring via Jonas' arbejde:
- Det er typisk de allersværeste - og dermed også de mest væsentlige - dele af en bog, der tidligere har voldt problemer, og de bliver løst nu. Det er rigtig glædeligt. Især for de elever, der skal bruge bøgerne fremover, siger Simon Moe, der er leder af Viden og Udvikling hos Nota.

Vigtigt at arbejdet betyder noget for andre
Netop dét, at hans arbejde har betydning for andre, er også med til at give arbejdsdagen mening for Jonas:
- Jeg er selv ordblind og har svært ved at skrive, så jeg synes, det er godt, at det arbejde, jeg laver, kan hjælpe andre, siger Jonas, mens han tjekker endnu en tekst igennem. 
Jonas har et særligt talent for fotografisk afkodning, der hjælper ham, når han gennemgår teksterne. Hans blik 'scanner' så at sige siden, og han opdager hurtigt, hvis der er en unøjagtighed, som han efterfølgende retter manuelt. Fra tid til anden er der endnu en gevinst ved arbejdet:
- Jeg er meget interesseret i historie, så da der kom en bog om Første Verdenskrig, kunne jeg slet ikke lade være med at læse med, fortæller Jonas, imens hans blik igen glider hen over skærmen på jagt efter nye unøjagtigheder.

Håber på en fast stilling
På en god dag kan Center for Læring gennemgå og uploade 30 bøger, såfremt bøgerne består af ren tekst. De mere komplekse og tidskrævende fagbøger tager Jonas Richter Nielsen sig af. Typisk tager han dem lidt ad gangen, så selv ikke han kører sur i dem. Indtil videre har Jonas arbejdet for Center for Læring i knap tre uger, og han kan i princippet være hos dem i halvandet år i dét, AspIt kalder for 'virksomhedsforlagt undervisning'. Forud for sin praktikperiode har Jonas været hos AspIT i halvandet år. Både Jonas og AspIT håber, at han efter sin praktiktid kan blive fastansat hos Center for Læring.


Du er meget velkommen til at give dette nyhedsbrev videre i dit netværk eller frit at anvende nyhedsbrevet med tydelig kildehenvisning: "AspIT - Nyhedsbrev".

HUSK
Gratis konference på Brogaarden, Strib/Middelfart

AspIT at Work  Årsmøde den 22. maj 2014 kl. 12.00 – 17.00.

Ønsker du ikke længere at modtage vores nyhedsbreve? Afmeld nyhedsbrev »