Det siger eleverne og deres forældre om AspIT

En elev på AspIT skriver

Det, at hver enkelt klasse består af få elever, betyder en super stor del – også for andre end just mig selv.

Jeg har fået mindre stress siden jeg begyndte på AspIT, jeg har fået lysten til at komme op om morgenen og til at se noget positivt ved dagen.

Jeg er ikke nervøs eller irritabel over at skulle i skole, sådan som jeg var førhen, på diverse andre skoler jeg har været på.

Ideen med at kunne være sammen med andre ”der er som jeg” betyder ligeså stor en del. Jeg føler mig ikke længere tilsidesat eller ensom, som folkeskolen og teknisk skole fik mig til det. Jeg bliver ikke længere set på med skeptiske øjne eller bliver behandlet som én der bare er der.

Her på skolen tages der hensyn til hver enkelt elev, hvilket jeg sætter stor pris på. Til tider tvivler jeg på (nu har jeg på stående fod kun haft to), at lærerne forstår hvor meget de faktisk hjælper, såvel på skolegangen som dagligdagen, for at gå hjem med et smil og en tilfredshed er mere end bare ekstrem nice, rent faktisk, så lærer jeg noget her, hvilket man ikke rigtig kan sige jeg har gjort ved de foregående skoler.

Plusset for mig, især, ved uddannelsen her er, at jeg kan lytte til mit daglige musik (det skal siges jeg nærmest lever af musik), hvilket hjælper mig gennem en del og jeg ved, efter sigende, at andre her på skolen har det lige sådan med musikken. Så jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste der er virkelig glad for AspIT. Jeg mener, hørte du musik til dit arbejde i folkeskolet, var det udenfor døren med det samme.

Kort sagt - AspIT har gjort mig gladere ved uddannelse sektoren, end jeg førhen har været, plus jeg er begyndt at føle modenheden, selvom der selvfølgelig er pjat ind imellem. Bare det at blive set på som en voksen, er en fed følelse. Jeg er virkelig taknemlig for at kunne komme her hver dag.

 

En elev på AspIT skriver

Jeg kan godt lide at gå på AspIT, fordi de lærer der underviser mig er kompetente og ved hvad de taler om - og de ved hvad de gør.

Uanset hvilket fag jeg har haft indtil nu, så har AspIT lært mig noget. Jeg har altid været god til at samle computere og få dem op at køre. Jeg troede virkelig ikke jeg kunne lære noget her. Men det gjorde jeg altså.

Noget af det bedste ved AspIT er, at udover undervisning efter ens interesse, så bliver der taget et flot hensyn til Aspergers Syndromet. Man bliver ikke stoppet ind i et lokale hvor der sidder 24 andre elever. Man sidder i små lokaler hvor man typisk er 5 til 6 elever. Så læren har også masse af tid til at hjælpe med de ting man ikke kan finde ud af.

Summa summarum: Jeg er glad for at gå på AspIT, her kan jeg lære en masse, og få mig en lovende fremtid.

 

En mor skriver til AspIT

AspIT - at få sit barn igen, nu i en større udgave.

Som mor til en nu dimmiteret ung mand må jeg bare lige sige TAK og mere til.

Det var som at få sit barn igen. Efter en lang og slidsom periode, med skolevægring, manglende selvtillid, mistanke om begyndende depression, og ja, jeg ved snart ikke hvad, var der en vågen lærer der nævnte AspIT som en mulighed for vores søn, TAK lærer. Det blev et vendepunkt som, jeg tror, ikke er set tidligere i verdenshistorien.

Fra at være en meget ung mand som var på vej ned i det dybeste mørke sindshul, fra at være en dreng som for nyligt havde sagt følgende ”mor, kan du ikke godt sige til dem at jeg ikke er en uartig og dum dreng, jeg har det bare lidt svært” opstod nu en ung mand som allerede i brobygningen, og særlig da de – AspIT - fortalte ham, at han var ”EGNET”, begyndte at tro på en fremtid, holdt op med at tænke at denne verden ikke var skabt for ham, men tværtimod at denne verden, AspIT, netop var skabt for ham.

Tre år på AspIT, og ja, jeg har fået mit barn igen, og han er større på alle måder, både fysisk og som menneske, han er igen det barn jeg kender, en smilende, humoristisk, lun gut, som er lidt genert, meget korrekt, og helt igennem elskelig, nu er han også en voksen mand med selvtillid, troen på et selvstændigt liv, viljen til at leve i et kaossamfund og passe sig ind i dette samfund, og størst af alt, så har han fået modet til at forfølge sin drøm, sin drøm om en videregående uddannelse.

Så med AspIT som fundament er han klar til at drage ud i den store uddannelsesverden og give sig i kast med en videregående uddannelse, blive en vigtig del af en virksomhed, få sig et selvstændigt og harmonisk liv, og det må vel siges at være det største vi kan ønske os for vores børn, så TAK min søn og TAK AspIT fordi I har hjulpet hinanden med at jeg kunne få mit intelligente, lune, sjove, fantastiske barn igen, nu bare med mere af det hele.

 

En mor skriver til AspIT

Et lykkeligt liv - en kliche – måske - men er det ikke det, vi alle stræber efter at opnå? Og har vi ikke alle samme ret til at nå det?

En diagnose indenfor Autisme Spektrum Forstyrrelse (ASF) betyder at udsigten til et lykkeligt liv, er fyldt med bjerge af forhindringer, i en verden, der både er svær at forstå, og som har svært ved selv at forstå. Har du ASF skal der kæmpes for at skabe dig en identitet, et liv med mening for dig, en niche på arbejdsmarkedet, et selvværd og den svære kunst at kommunikere - for bare at nævne nogle ting.

På AspIT blev håbet om dette tændt. På AspIT arbejder man med dyb respekt for, og sammen med de studerende om, at skabe netop dette. Som forældre har jeg set min søn rette ryggen og begynde at tro på en værdig fremtid. Han har fået selvværd nok til at kæmpe og jeg har fået en uvurderlig samarbejdspartner og opbakning hos de ansatte på AspIT.

Det er nu tid for os at sige farvel og tak for tre fantastiske år. Det gør vi, takket være AspIT, med et job til min søn på hånden. Den høje grad af faglig kompetence hos underviserne, har gjort det muligt for min søn, trods hans diagnose, at tilegne sig nogle faglige kompetencer, der kvalificerer ham til et job - et RIGTIGT job! Og med det, et vigtigt skridt på vejen til et, for ham, lykkeligt liv. TAK

PS. Puh, ha! Det bliver hårdt at sige farvel - det er næsten ikke engang til at holde ud at skrive. Jeg er glad for at have fået lov til at være en lille forældredel, allerede fra begyndelsen, og have set hvordan AspIT bare vokser og vokser på alle fronter. Tusind tak for det, I har gjort for min søn og held og lykke fremover.

Et forældrepar skriver til AspIT – eleven har fået praktikplads

Jamen, Jamen det er da herligt. Vores søn er helt vild. Tusind tak. Ja, det havde vi ikke drømt om!

En mor skriver til folketingsmedlem Troels Lund Poulsen

Det er en rystelse at få at vide, at ens søn har et livslangt handicap, men når man så har taget det ind og accepteret det, og har tænkt sig om, ja, så kan man ikke andet end blive kisteglad over, at der findes en mulighed som AspIT. Min søn får en uddannelse, hans særlige evner bliver værd­sat, han er begyndt at ligne sig selv fra før. Sidste år var slemt, men nu er han stilfærdigt begyndt at tro på sig selv igen.

Jeg er dybt taknemmelig overfor den arbejdsgruppe, som er ophavsmænd til AspIT, og som fortsat brænder for projektet, og jeg tør slet ikke tænke på, hvordan min søn ville have haft det, såfremt han ikke havde fået dette enestående tilbud.

En mor skriver til AspIT

Hvad AspIT har betydet for os? Går jeg et år tilbage og tænker på min søn, og sammenligner jeg det billede med et fra i dag; så er det som om billederne skildrer to personer og ikke den samme.

Det første billede er i et meget mørkt lys og det andet er, for at bruge et af min søns udtryk, en tunnel med et tydeligt lys for enden. Han er i de sidste mange år blevet gjort opmærksom på det han IKKE kan og på de begrænsninger, der ifølge hans diagnose, er i hans muligheder. Han har altid kæmpet for, ikke at blive puttet i en stereotyp kasse. Men hvor stor er sandsynligheden for at man, efter i mange år at have fået den samme respons fra omgivelserne, ikke til sidst selv tror på det?

Nogle gode lærere gav min søn muligheden for at starte på AspIT i august 2005. På kun et halvt år er det lykkedes jer at vende udviklingen og i samarbejde med ham, at bygge hans selvværd op igen. At bygge selvtilliden op igen er en længere proces.

Som forælder kan jeg næsten ikke få armene ned igen! Min søn har fået drømmene tilbage, nu hvor der fokuseres på det, han KAN og på de ressourcer han HAR. Nu tør han tro på, at også han kan få et for ham meningsfyldt liv, som han selv har indflydelse på.

Den måde I taler med og om de studerende, den gensidige respekt, muligheden for REEL indflydelse og medbestemmelse, den respektfulde feed-back, er alt sammen noget, vi andre tager for en rettighed, men som bestemt ikke altid er det for et menneske med et handicap.

En mor skriver til AspIT

Min søn er i forhold til før, udadrettet, kommunikerer med øjenkontakt og mimik, løfter sit hoved, fløjter!, delagtiggør og tager initiativ. Jeg har fået min søn tilbage og det er jeg dybt, dybt taknemlig for. Alt dette på kun et halvt år.

 

Et forældrepar skriver til AspIT

Da vores søn startede på AspIT havde han i flere år prøvet med flere uddannelser på tekniske skoler, men måtte erkende, at uden hjælp og støtte gik det ikke. AspIT gav ham en hverdag med indhold og mulighed for en fremtid der ligner andre menneskers.

Det engagement og den entusiasme der er udvist fra lærere og ledere på AspIT for at finde hver enkelt elevs kompetencer og rette hylde i livet (erhvervslivet), desuden praktikpladser og økonomiske midler til uddannelsen, kan ikke roses nok! Det er virkelig ildsjæle der viser interesse for de unges liv, også uden for AspIT og skaber sammenhæng mellem arbejdsliv og fritid.

Da vores søn var 10 år ville han hellere være død end leve det liv han havde dengang, med mobning og chikane fra skolekammerater fordi han var anderledes. I dag er han en glad og velfungerende ung mand med mange venner og udsigt til et selvstændigt liv med indhold og arbejde, som vi forældre ikke ville have en chance for at kunne hjælpe ham frem til.

Hurra for AspIT og stor beundring for alle jer der arbejder der. Uden AspIT havde vores søn være tabt i systemet for længst. I er guld værd, ikke mindst som rollemodeller ved indgangen til voksenlivet når forældrenes indflydelse ikke længere er det afgørende. Tak fordi han fik denne chance!

En mor skriver til AspIT

AspIT - Fra grimme ællinger til hvide svaner, der bruser ud i den danske IT - verden.

Efter et år på AspIT er vores datter blevet et nyt menneske! Hun fortæller, at hun aldrig tidligere har mødt nogen, der troede på hende og så helhjertet støttede hende. Hun tror nu på sig selv og ser lyst på sin fremtid og mener, at der også vil blive brug for hende i samfundet. Som forældre er vi dybt taknemmelige og meget forundrede over den udvikling, der er sket med vores datter. Også vi tror nu på, at hun trods sit handicap kan komme til at klare sig selv og få et godt liv.

Som lærer i den danske folkeskole gennem 25 år er jeg utrolig imponeret over AspIT. Aldrig før har jeg set et projekt så fremadrettet og så visionært, båret frem af nogle få fantastiske ildsjæle til gavn for en lille gruppe handicappede unge, som måske ellers ville være dømt til et liv på førtidspension.

Det er mit håb, at AspIT også vil være et tilbud til de unge med Aspergers syndrom, jeg møder fremover.

Et forældrepar skriver til AspIT

Vores søn har lige været på Afklaringsforløb på AspIT, og for første gang siden de første tre dage i børnehaveklassen har han glædet sig til han skulle i skole.

Han har virkelig nydt ugerne på Afklaringsforløbet og han har været meget glad for underviserne. Der er ingen tvivl om at de ved hvordan unge med Aspergers Syndrom skal takles. Det har været en utrolig stor sejr for ham at gennemføre med så stor glæde. Der er ingen tvivl om at han helt sikkert søger ind efter 9. klasse.

Han kunne rigtig godt lide at man havde så lang tid til at fordybe sig i tingene, ikke noget med 45 min og så en ny time med et andet fag. Han synes også det var dejligt at man kunne "passe sig selv" hvis man havde behov for det, man bliver ikke tvunget ind i noget hvis man lige trænger til en pause. Lærerne var der hvis man trængte til dem, men de var ikke over en hele tiden. Og han kunne godt lide at man ikke var flere i klasserne.

Han har endda sagt at det kunne godt være en god ide at gennemføre 9. klasse, hvor han for bare fire uger siden var klar til at gå ud af skolen fordi den ikke sagde ham noget, og han mener endda at han ville kunne gennemføre en almindelig eksamen uden støtte. Det viser bare hvilken selvtillid han har fået. Det er helt nye ord fra ham - så fire uger på AspIT har givet ham en meget større selvtillid.

Vi håber så på at projektet bliver til en reel uddannelse. Man kan se på vores søn han er blomstret op og han er jo ikke den eneste, vi ved der er et stort behov for anderledes undervisning og uddannelse til unge med Aspergers Syndrom. Tak fordi I har givet vores søn en positiv oplevelse, dem er der ikke altid mange af i hverdagen.

En mor skriver til AspIT

Endelig er der et uddannelsestilbud som matcher min søns ressourcer:

- et uddannelsestilbud hvor der er taget højde for, at han har brug for en struktureret hverdag.

- et uddannelsestilbud hvor forudsigeligheden er i højsædet.

- lærer der har forståelse for hans særegnethed.

- at der fokuseres på hans talent som menneske, men også i forhold til arbejdsmarkedet.

- et uddannelsestilbud, hvor han har fået genopbygget sit selvværd og selvtillid.

- at han igen har troen på fremtiden, at han har et liv som andre unge mennesker.

- at drømmen om en uddannelse er blevet en realitet for ham.

 

Et forældrepar skriver til AspIT

Vi er forældre til en kvik ung mand på 19 år, som har Aspergers Syndrom. Vi har selvfølgelig, som andre forældre i lignende situation, haft mange søvnløse nætter over hvad der skulle blive af vores guldklump.

Da vi først hørte om AspIT, var det ved lidt af et tilfælde. Vores søn gik på daværende tidspunkt i specialklasse, vi var begge i forældrerådet og havde selvfølgelig antennerne ude, for hvad når skolegangen var forbi? Vi så en artikel i avisen om AspIT, der var på begynderstadiet. Vi var begge begejstret og så begyndte jagten på de forgyldte pladser. Det lykkedes og vores søn stortrives. Det begyndte med et Afklaringsforløb, hvor elevens evner inden for IT bliver testet, kommer man gennem nåleøjet, bliver der lagt en plan for eleven i hvilken retning man skal gå. Dette sker i meget tæt dialog med forældre og eleven. Der er løbende statussamtaler og det er rigtig godt, da det ikke altid unge med Aspergers Syndrom fortæller hvordan det egentligt går.

Skolegangen fordeler sig over 3 år, hvor der er indlagt en række praktikperioder. Efter en praktikperiode er det muligt at komme tilbage på AspIT og lære nyt. Det kan være ting fra praktikstedet, som de gerne vil have eleven lærer mere om inden eleven vender tilbage.  Dette tiltag er guld værd, da det giver et indblik i hverdagen på en arbejdsplads og øger deres sociale evner.

Meningen med AspIT er jo netop, at skaffe job til en gruppe unge, som ellers ikke ville have mulighed for at komme på arbejdsmarkedet. At AspIT er blevet landsdækkende, kan kun glæde os. Derved kan flere unge med Aspergers Syndrom få chancen for et meningsfyldt liv og føle at " man kan bruges til noget ".

Et forældrepar skriver til AspIT

AspIT er en helt unik mulighed for et ungt menneske med Aspergers Syndrom! Det er derfor meget vigtigt, at kendskabet til denne uddannelse udbredes til så mange, som muligt!

Jer er selv mor til en dreng, som har Aspergers Syndrom. Efter folkeskolen stod det klart, at han kun kunne gennemføre den ønskede uddannelse på HTX med hjælp fra en støtteperson, samt en dispensation fra mundtlige fremlæggelser ect. samtidig ville han stadig skulle kæmpe med det sociale aspekt.

Ved et tilfælde hørte vi om AspIT og øjnede en chance for en ”redningsplanke”. Vi tog selv kontakt til AspIT, hvorefter vores søn kom i et Afklaringsforløb og til alt held blev han optaget på uddannelsen.

Nu får han en uddannelse med fremtidsmuligheder – og samtidig hjælp og støtte fra personalet på AspIT til at klare de sociale udfordringer, han møder ude i samfundet.

 

En mor skriver til AspIT

Med AspIT fandt min søn forståelse og en vej til selvværd, en chance for at komme til at bidrage til dette samfund med værdighed. Det er nu blevet en del af hans identitet, hans bekymring, hans håb - hans forståelse af dette samfunds krav og muligheder. AspIT er hans chance, som han ikke havde fået i det almindelige eksisterende uddannelsessystem. 

 

Et forældrepar skriver til AspIT

Vi er forældre til en dreng der i alle sine skoleår var ked af at komme i skole. Han havde kun gået i børnehaveklasse tre dage da han kom og spurgte om han behøvede at gå derhen igen.

Men så kom han på Afklaringsforløb på AspIT og for første gang synes han det var rart at komme af sted om morgenen. Heldigvis blev han optaget på AspIT, det har bare forandret ham så meget. Fra at være en dreng der altid var uinteresseret i hvad der skete i skolen blev han pludselig interesseret og lærevillig.

Det har betydet utrolig meget at han kun har haft få klassekammerater og ganske få voksne omkring sig, der forstod hvordan han skulle tackles, ingen forstyrrende elementer og ensartet undervisning.

Han er glad for hver skoledag og har meget mere overskud, til trods for at han har lang vej til AspIT med bus og tog.

På et tidspunkt syntes vi han virkede lidt udbrændt når han havde fri, men i fællesskab med lærerne fandt vi ud af at han "glemte" at holde pause så tit som han nu behøvede, derfor begyndte de at sende ham til pause når han havde brug for det og igen fik han overskud.

AspIT har modnet ham og gjort ham så selvsikker at han er begyndt at snakke om at han godt kunne tænke sig at prøve en almindelig skoleklasse.

Vi kunne ikke forestille os at han skulle kunne have taget en anden form for ungdomsuddannelse, men nu efter han har gået næsten 1½ år på AspIT er han ikke afvisende overfor at prøve at tage en datamatiker uddannelse når han er blevet lidt ældre.

Et forældrepar skriver til AspIT

For det første at høre at der findes en uddannelse for unge med Aspergers Syndrom er som at vinde i lotteriet for der er ikke så mange tilbud at vælge imellem.

Vi har haft stor glæde ved at se vores søn vokse med opgaverne, som er tilegnet ham. Vi oplever en glad dreng som tager toget til Vejle hver dag. Det har givet nye venner og har gjort ham til en ung mand med tro på fremtiden.

Vi kan kun sige at uddannelsen på AspIT ser ud til at blive en succes for vores dreng.


Nyheder

"Historien om Piet og os er en kæmpesucces", fortæller Jackie Hertz Nunez, service- and operations manager hos Acrelec i Rødovre. Læs mere

Afklaringsforløb

Alle AspIT skolerne afholder én gang i hvert semester et afklaringsforløb. I forløbet skal det afklares, om du og AspIT er noget for hinanden. Læs mere

AspIT Video

Frank er i job hos MULTI | MARKETING. Han er dygtig og et aktiv for hele forretningen. Se videoer